Kérünk támogasd a ZINFO Politikai Információs Oldal működtetését!
Támogatást a ZINFO PORTÁL 10101559-22006000-01005002 számú bankszámlára lehet utalni.Magyarországon a diktatúra még viszonylag rövid ideig sem létezhetett volna folyamatos megfélemlítés, megtorlás nélkül.
Ha
nem emelték volna ki erőszakkal környezetükből a rendszerellenes
bírálatok megfogalmazóit, terjesztőit, a hangadókat, a rendszerellenes
szervezkedések kezdeményezőit, elindítóit, ha a bíróság
közreműködésével koncepciós perek révén nem fosztották volna meg őket a
szabadságuktól, akkor ez a
megtorlás, megfélemlítés helyett a megengedés példázatát jelentette
volna.
Igen
rövid idő alatt politikai és hatalmi célokat megfogalmazó akarati és
cselekvési közösségek jöttek volna létre. Elindult volna egy
ellenőrizhetetlen és megállíthatatlan szervezkedés, feléledtek,
újjáalakultak volna a betiltott demokratikus pártok.
A
megfélemlítés, megtorlás folyamatos alkalmazása az MSZMP részéről nem
csupán a hatalom megtartását célzó és szolgáló önérdekűség volt, hanem
a legfőbb szövetséges, a Szovjetunió felé vállalt kötelezettség is,
hiszen az egységes rendet megbontó, felbolydító események, példázatok
megelőzése, gyors elfojtása csak a megfélemlítés, megtorlás eszközeinek
alkalmazásával volt elérhető.
A
diktatúrára a legnagyobb veszélyt az ellenőrizetlen szervezettség, a
szervezkedés bármely formában történő felbukkanása jelentette.
Tudták
ezt a diktatúra hatalomgyakorlói is, ezért az egész országot lefedő
III/III-as ügynökhálózat figyelte éberen az erre irányuló
kezdeményezéseket, jelzéseket és a hatalom csírájában elfojtotta a
szervezkedésnek minősített bármely célú szervezési tevékenységet.
A
diktatúra nem automatizmusként működött, a diktatúra hatalomgyakorlói
és az utasításaikat végrehajtók konkrét személyek voltak.
Ha diktatúra a bűnnel teli, szennyes múltat jelenti, akkor nehéz
elfogadni, hogy e bűnös rendszer hatalomgyakorlói, hívei és kiszolgálói
tiszta erkölcsű, semmivel sem gyanúsítható emberek voltak, akik közül
ma számosan, mint feddhetetlen erkölcsi múlttal rendelkező személyek
közhatalom birtokosai.
Ezek az emberek akkor a diktatúra
értékrendjét fogadták el hiteles mércének, de azzal, hogy új hatalomra,
új címerre tettek esküt vajon megváltozott a szemléletük is?
A
diktatúra bírósága fontos része volt a diktatúra elnyomó,
parancsuralmat megvalósító hatalmi gépezetének. Az állampárt vezetői, a
diktatúra hatalomgyakorlói közvetlenül nem ítéltek el senkit, ezt
helyettük, parancsukra a diktatúra bíróságának bírái hajtották végre.
Mivel
a bírói hatalom stratégiai pozíciót jelentett a diktatúra
hatalomérvényesítésében, ezért olyan jogászokat választottak és
neveztek ki bíráknak, akik megbízható, elkötelezett hívei és kevés
kivétellel tagjai is voltak az állampártnak, akik vonakodás nélkül,
maradéktalanul végrehajtották az állampárt utasításait. Egy a törvények
betartását a pártutasítások elé helyező bíróság ellehetetlenítette
volna a diktatúrát éltető megtorlás és megfélemlítés
igazságszolgáltatáson keresztül történő érvényesítését, ez pedig a
diktatúra megroppanásához, bukásához vezetett volna.
Vitathatatlan
tény, hogy a diktatúra fennmaradását, létezését biztosító megtorlás,
megfélemlítés érvényesítéséhez a jogi kereteket – mint jogalkalmazó – a
diktatúra bírósága biztosította. Ez nem is létezhetett másként, ennek
tagadása a diktatúrát éltető megtorlás, megfélemlítés stratégiájának
tagadását, végső soron a diktatúra létezésének tagadását jelentené.
A
diktatúra bíróságának és bíráinak a hatalomhoz való viszonyát a
függőség, a kényszerhelyzet jellemezte. A diktatúra bíróságai és bírái
közvetlen pártirányítás alatt álltak. A pártutasítás végrehajtását
megtagadó bírákat kirúgták, életüket, érvényesülésüket
ellehetetlenítették. Erre igen ritkán került sor, mert az állampárt
irányítása alatt lévő bíróságokra eleve úgy választották ki a bírákat,
hogy azok megfeleljenek a diktatúra hatalomérvényesítési módszereinek,
gátlások és vonakodás nélkül végrehajtsák az állampárt utasításait.
Ebből
adódóan a bírák jelentős része azonosult diktatúrával, annak
eszmeiségével, hatalomgyakorlási módszereivel, az írott törvényeken
átlépő, a megtorlást, megfélemlítést szolgáló joggyakorlattal és
erkölcsi szempontból is helyesnek tartotta a rendszer ellenségeinek
minősített személyekkel szembeni bírósági eljárások, a koncepciós perek
során a csalárd módszerek alkalmazását, így a csalás, hazugság, hamis
vád, mentőkörülmények elhallgatása révén történő jogi felelősségre
vonást.
A diktatúrában ez nem jelentett erkölcsi próbatételt,
hiszen a diktatúra az intézményes hazugságra épült. Elhazudtak kis és
nagy dolgokat, mindent letagadtak, ami nem a diktatúra érdekeit
szolgálta. A csalásokat, hazugságokat, ebből adódó és ehhez kapcsolódó
törvénysértéseket, bűncselekményeket senki nem tartotta számon, hiszen
az a diktatúra létezésének, fennmaradásának természetes velejárója
volt, így a bírák által elkövetett csalások, hazugságok,
igazságszolgáltatás elleni bűncselekmények is csak az ártatlanul
elítéltek és hozzátartozóik emlékében maradtak
meg.
Mikor van vége a diktatúrának?
Magyarországon
még egyetlen törvény sem mondta ki, hogy vége van a diktatúrának, mi
több, egyetlen törvény sem határozta meg a diktatúra lényegét,
jellemzőjét, jogállapotát. Ugyanakkor az
Alkotmánybíróság határozata kimondta a rendszerváltás előtti állampárti
diktatúra és a rendszerváltás utáni jogállam közötti jogfolytonosságot.
De nézzük, hogyan csinálták ezt máshol?
Csehországban,
ahol békés, kulcscsörgetős forradalom vetett véget a diktatúrának, ahol
Hável a nép nevében kimondta, hogy vége, nem elégedtek meg ezzel. Azt
akarták, hogy egyértelmű és vitathatatlan legyen a kinyilatkoztatás,
ezért egy 1993-as
jogszabály kimondta a kommunista rezsim törvénytelenségét és
megtiltotta a kommunista büntettek elévülését.
A Szlovák Nemzeti Tanács
198. számú törvénye ugyancsak kimondta a kommunista rendszer
törvényellenességét, bűnös mivoltát. Magyarországon
ez az elhatárolódás nem történt meg. Sem az Alkotmány, sem törvényeink
nem ejtenek szót a magyarországi diktatúráról. Amikor egy magyar
állampolgár a rendszerváltás előtti állapotot diktatúrának minősíti az
csupán magánvéleménynek számít, de akár rágalomnak is minősíthető,
mivel nem létezik erre irányuló jogi kinyilatkoztatás. Amikor emiatt, a
rendszerváltás elégtelensége miatt bírálat érte Antall Józsefet, akkor
vetette oda nekünk, a tízmillió magyarnak: „Tetszettek volna forradalmat
csinálni”!
Cáfolhatatlan igazság! Forradalomra
lett volna szükség Magyarországon is, hogy igazi változás jöjjön létre.
Egy olyan békés forradalomra, mint amilyennel a csehek zárták le az
ottani diktatúrát. A magyar nép nem tudja és
nem akarja
elfogadni ennek hiányát, sokan úgy gondolják, addig nincs igazán vége a
diktatúrának, amíg ezt jogszabály nem rögzíti. Előbb-utóbb lesz majd
olyan politikai erő a magyar parlamentben, amely képes lesz ennek jogi
lerendezésére.
Másképpen élte meg a diktatúrát az annak
szabályait elfogadó, az alkalmazkodás képességével, a kiegyezés
szándékával bíró ember, és megint másképpen az önfeladásra képtelen, az
elnyomással, az erőszakkal való szembeszegülést a génjeiben hordozó
egyén.
MAGYARORSZÁGON A DIKTATÚRA MÉG RÖVID IDEIG SEM LÉTEZHETETT VOLNA FOLYAMATOS MEGFÉLEMLÍTÉS ÉS MEGTORLÁS NÉLKÜL. A DIKTATÚRA ALATT AZ ÁLLAMPÁRT BÜNTETŐPOLITIKÁJA, AZ ELNYOMÓ PARANCSURALMI RENDSZERT ÉLTETŐ MEGTORLÁS AZ ÜGYÉSZSÉGEKEN BÍRÓSÁGOKON KERESZTÜL ÉRVÉNYESÜLT. RENDSZERVÁLTÁS UTÁN ÁTVILÁGÍTÁS, VÁLTOZTATÁS NÉLKÜL EZ A BÍRÓSÁG ÉS EZ AZ ÜGYÉSZSÉG LETT A JOGÁLLAM BÍRÓSÁGA ÉS ÜGYÉSZSÉGE. EZ A BÍRÓSÁG ÉS EZ AZ ÜGYÉSZSÉG JUTOTT FÜGGETLEN, ELLENŐRIZETLEN HATALOMHOZ. EZ A BÍRÓSÁG LETT A NEGYEDIK HATALMI ÁG. CSAKHOGY A DEMOKRATIKUS MAGYAR JOGÁLLAM BÍRÓSÁGA ÉS A MAGYARORSZÁGI DIKTATÚRA BÍRÓSÁGA KÖZÖTT LEGALÁBB AKKORA KÜLÖNBSÉG KELLENE, HOGY LEGYEN MINT AMEKKORA KÜLÖNBSÉG VAN A DEMOKRÁCIA ÉS A DIKTATÚRA KÖZÖTT.
A diktatúra nem automatizmusként
működött. A diktatúra hatalomgyakorlói és az utasításaikat végrehajtók
konkrét személyek voltak, akiknek árvilágítására, felelősségre vonására
nem került sor a rendszerváltás után.
A
rendszerváltás lerendezetlenségét mutatja, hogy még az
igazságszolgáltatás vonatkozásában sem jöttek létre a diktatúra és a
demokrácia jogállapotát szétválasztó törvények, a diktatúra és a
demokrácia közötti jogfolytonosságot a demokrácia szabályai szerint
kezelő jogi technikák, hiszen a diktatúra időszakában, bírói
kényszerhelyzetben született, bírói elfogultságot tükröző
ítéleteket is pártatlan, elfogulatlan ítéleteknek tekintik.
A diktatúra időszakában az állampárt közvetlenül nem tartóztatott le,
nem helyezett vád alá, nem ítélt el senkit, mert a hatalmat közvetett
módon gyakorolta, úgy, hogy közvetlen pártirányítás alá helyezte a
rendőrséget, az ügyészséget, a bíróságot. Ezen hatóságok teljesítették
a párt utasításait, a párt akaratát, közreműködésükkel történt meg a
letartóztatás, a vádemelés, az ítélet meghozatala.
Közismert, nyilvánvaló tény, hogy a rendszerváltás előtti időszakból
számos, bírói elfogultsággal, bírói kényszerhelyzetben született ítélet
létezik, amelyekben a bíró végrehajtotta a párt utasítását, a párt
akarata szerinti döntést hozott, mert a pártakarattal szembeszállva
önmaga és családja egzisztenciáját, jövőjét veszélyeztette volna.
Minden olyan büntetőügyben és polgári peres ügyben, amelyben az
állampárt valamilyen módon érintett volt – a per kimeneteléből az
állampártnak előnye származhatott, fennállt a párt érdekkötődése vagy
ellenérdekűsége – feltételezhető a bírói kényszerhelyzet, a bírói
elfogultság.
A baj az, hogy a rendszerváltás után nem született olyan törvény, amely
kimondta volna azt a nyilvánvalóan létező és közismert valóságot, hogy
a bíróságok közvetlen pártirányítás alatt álltak, számos esetben
fennállt a bírói kényszerhelyzet és az ebből eredő bírói elfogultság,
ezért ma még a politikailag érintett ügyek esetében is pártatlannak,
elfogulatlannak tekintik a múltbéli ítéleteket meghozó, pártutasítást
teljesítő bíróságokat.
A DIKTATÚRA ÁLDOZATAI
Az ügynöklistákat arra hivatkozva nem hozták nyilvánosságra, nehogy
akár egyetlen ember is ártatlanul meghurcoltatásnak legyen kitéve, de a
diktatúra időszakában ártatlanul elítélt több tízezer vagy még több
ember miatt, a több tízezer bírói elfogultsággal, bírói
kényszerhelyzetben született ítélet miatt senkinek nem támadt
lelkiismeretfurdalása.
HAMISÍTOTT TÖRTÉNELEM
A diktatúrát jelentő negyven év történelmét író történészek a
fellelhető kordokumentumok alapján próbálnak majd a valóságot közelítő
képet rajzolni arról a korszakról, amelyben a valóság kimondása vagy
írásban történő rögzítése büntetendő cselekménynek számított.
A pártállami diktatúra tudatosan készült a történelemhamisításra,
tiltotta és büntette a valóságot megörökítő kordokumentumok
keletkezését. A ma levéltárakban, irattárakban lévő anyagok a töredékét
sem mutatják a megélt valóságnak, erre támaszkodva nem rajzolható
hiteles kép a megélt múltról.
Minden állampolgárnak biztosítani kellene azt, hogy írott
visszaemlékezéseit, egyéb kordokumentumait elhelyezhesse a kijelölt
levéltárakban, azt ott tőle átvegyék és rendszerezés után a kutatható
iratok között elhelyezzék.
Meg kell vallanunk szégyenletes űr tátong a valós és a dokumentált múlt
között, mellyel nem egy esetben megdöbbentő módon kell szembesülnünk.
Erre közismert példa annak a magyar származású asszonynak az esete, aki
egy távoli országban egy napon találkozott azzal az emberrel, aki őt az
ötvenes évek elején mint az ÁVO tisztje vallatás közben bántalmazta,
megkínozta. Az ártatlan asszony ugyancsak ártatlan férje hasonló sorsra
jutott, de ő nem élte túl a kínzásokat. A diktatúra pedig nem csak
szabadságuktól, de vagyonuktól is megfosztotta őket.
Tízezrek vagy talán százezrek jutottak hasonló sorsra az ötvenes
években, elég volt egy névtelen feljelentés, vagy az, hogy valaki a
hatalomban lévők közül szemet vessen a házukra, földjükre és éjszaka
jött a lefüggönyözött fekete autó az ÁVO-s pribékekkel. Az elhurcoltak
közül a szerencsésebbek is csak évek múlva láthatták újra családjukat,
de voltak akik soha nem jöhettek vissza, jeltelen sírokban végezték.
A megkínzóját felismerő asszony 1996-ban levélben fordult a Magyar
Köztársaság Belügyminisztériumához, hogy ténymegállapító igazolást
kérjen, ahonnan megdöbbentő tartalmú válaszlevelet kapott.
Magyarországon a demokráciáért, a jogállamiságért, az alkotmányosságért
kiemelt felelősséget viselő Belügyminisztérium főosztályvezetője a
válaszlevélben azt közölte vele, hogy őt a jelölt időszakban, az
ötvenes években az ÁVO nem bántalmazhatta, nem kínozhatta meg, mert az
ismert dokumentumok alapján az állapítható meg, hogy az ÁVO az ötvenes
években senkit nem bántalmazott és a vallatások során nem alkalmazott
fizikai kényszert.
Ezen Belügyminisztériumtól származó levél alapján – ezt bizonyítékként
használva – az ártatlan asszonyt megkínzó egykori ÁVO-s tiszt
rágalmazásért feljelentette a távoli országban azt az asszonyt, akinek
a férjét az ÁVO pribékjei meggyilkolták, akit embertelenül megkínoztak,
akinek minden vagyonát elvették.
Amikor ez a levél megíródott a magyar belügyminisztériumban,
a kinyilatkoztatások szerint már vagy hat éve létezett a demokrácia, a
jogállam Magyarországon.
A nyilvánosság előtt is ismertté vált esetet megismerők, közülük főként
azok, akik átélői, elszenvedő, túlélői voltak az ÁVO-s terrornak, a
dühtől és fájdalomtól elszorult torokkal szerették volna ordítani, hogy
ne tagadják el a véres múltat!
Tisztességes, jóérzésű ember nem maradhat közömbös egy ilyen eset
hallatán, mert ha ez előfordulhat, ha ez megismétlődhet, akkor a
jogállamiság, a demokrácia léte is megkérdőjelezhető.
Tárgyilagos megközelítéssel vizsgálva a levelet író belügyminisztériumi
főhivatalnok ténykedését: ha ő az elérhető dokumentumok alapján azt
kényszerült megállapítani és írásban rögzíteni, hogy az ÁVO nem
alkalmazott testi kínzást, fizikai kényszert, akkor ez azt jelenti,
hogy nem léteznek az ötvenes évek valóságát hitelesen rögzítő
kordokumentumok, mert a történelemhamisítás már az ötvenes években
megtörtént.
PÁRTÁLLAMI
REKVIRÁLÁS
Egy ilyen rekvirálás kezdete volt az, amikor egy párttitkár,
vállalatvezető ismerőse társaságában, annak invitálására betért egy
kisember házába. A kisember szívesen fogadta a vadászatból érkező
vendégeket, étellel, itallal kínálta őket, hiszen a vállalatvezető a
főnöke volt, aki már vendégként többször is megfordult a házában.
A vendégeknek jólesett a pihenés. Az evés, ivás utáni beszélgetés
közben a párttitkár érdeklődéssel szemlélte a kisember otthonában
található festményeket, antik bútorokat. A kisember röstelkedve
mesélte, hogy a neves festők képeit és az antik bútorokat attól a
nagynénjétől örökölte, akinek a származását egy időben inkább
elhallgatta, mert
előnye nem származott volna belőle. A párttitkár többször körbejárta,
mohón nézegette a képeket, bútorokat, majd szedelőzködtek és
elköszöntek a kisembertől.
Nem telt el fél év és büntetőeljárás, koncepciós per indult a kisember
ellen, akit börtönbe csuktak, értékeit pedig elkobozták. Csak a létező
szocializmusban adódó véletlenek egyikének tudható be, hogy az
elkobzott festményeket, bútorokat az előzőleg a kisembernél
vendégeskedő párttitkár vásárolta meg nevetségesen alacsony összegért.
A valójában ártatlan kisember élete tönkrement. Ma is hordozza a
„bűnös” múltja miatti szégyenfoltot és nem hisz a jogállamiságban, a
demokráciában sem, mert számára nem jött el az igazságtétel, mert a
tőle elvett festmények, bútorok ma is a volt párttitkár villájának a
díszei.
AZ APPARÁTUS
A
magyarországi diktatúra fénykorában közel hétezer függetlenített
pártmunkás állt közvetlenül az állampárt szolgálatában, akik a párt
költségvetéséből kapták fizetésüket. A központi bizottság
apparátusában, a Fehér Házban 350 fő, a budapesti pártbizottságnál, a
Köztársaság téren 550 fő, a megyei pártbizottságokon 3000 fő volt
állományban, több mint háromezer fő pedig az alsóbb szintű
pártbizottságokon tevékenykedett.
Ez egyébként csak a
pártzsebből fenntartott központi magot jelentette, hiszen e létszám
többszörösét finanszírozták az intézmények, az állami ipari,
kereskedelmi, építőipari, közlekedési vállalatok, mezőgazdasági és
ipari szövetkezetek. Csupán a mezőgazdasági termelőszövetkezeteknek
több mint ezer függetlenített pártitkárt kellett eltartani, de ettől
jóval nagyobb volt a pártitkári munkát végző ám valamilyen állásban
bujtatott pártfunkcionáriusok száma. A megyei tanácsoknak béralapjukból
25 fő, a megyei belügyi szerveknek pedig 50 fő pártfunkcionárius
fizetését kellett biztosítani.
A hetvenes években az
alapszervezeti titkárok és vezetőségi tagok létszáma meghaladta a
százezer főt. Titkos adatként kezelték, hogy a pártbizottsági tagok 60
százaléka szellemi dolgozó volt, a fizikai munkások száma viszont még a
25 százalékot sem érte el. Az utolsó pártkongresszus előtt még
meghaladta a 850 ezret a párttagok száma. A kongresszusok között a
központi bizottság volt az állampárt vezető testülete, a tényleges
hatalmat azonban a KB titkársága gyakorolta.
A központi
bizottság ülésein a KB-tagokon kívül jelen volt a Legfelsőbb Bíróság
elnöke, a Hazafias Népfront elnöke, a SZOT elnöke, a kormány tagjainak
többsége, a Központi Ellenőrző Bizottság elnöke, a Fővárosi Tanács
elnöke és részt vehettek a megyei pártbizottságok első titkárai is.
Az
állampárt kiemelten kezelte az ideológiai képzést, a párt
tömegoktatásában például a hetvenes évek közepén több mint 600 ezren
vettek részt. Ugyanebben az időszakban Politikai Főiskolán, a marxista-
egyetemek különböző tagozatain, különböző szintű politikai iskolán
közel 150 ezer fő vezető beosztású személy szerzett végzettséget. A
káderképzésben, pártoktatásban való részvétel a pártonkívüli vezető
beosztásúak számára is kötelező volt.
BÜNTETŐPOLITIKA
A
diktatúra szabályait az állampárt politikája diktálta, a
pártfunkcionáriusok állapították meg a tűrés és tiltás határait. A
határokat átlépők szankciókra, megtorlásra, súlyosabb esetben
büntetőjogi felelősségre vonásra számíthattak, ami nagyjából azt
jelentette, hogy a párt szava a törvény, ami úgy is igaz volt, hogy a
párt szava számos esetben felülírta a létező törvényeket.
Attól,
ha valaki törvényt sértett nem mindig lett baja, sőt, ez a
pártvezetőknek előjoguk volt, ha azonban valaki a diktatúra kimondott
vagy kimondatlan szabályait sértette meg, az szinte biztos, hogy nem
úszta meg szárazon.
Kádár János, a magyarországi diktatúra első
embere, az állampárt teljhatalmú vezetője több alkalommal kijelentette,
világosan kimondta: Magyarországon az állampárt politikája irányítja,
határozza meg a társadalom életét, folyamatait, ezt kell tudatosítania
az agitációnak, ezt kell érvényesíteni a közigazgatásnak, a párt
politikáját kell szolgálni a hatalom minden szintjén. Amennyiben nem
sikerül meggyőzéssel, a propaganda, az agitáció eszközeivel
érvényesíteni a párt politikáját, akkor majd sikerülni fog a
büntetőpolitika eszközeivel.
Kádár félreérthetetlenül kimondta:
a büntetőpolitika a párt politikájának részét képezi, amely az
ügyészségeken, bíróságokon keresztül érvényesül. A büntetőpolitika
feladata, hogy a párt politikájának érvényre juttatását kikényszerítse.
Ha valaki erről nem lenne meggyőződve, az tegye egymás mellé a párt
politikáját és a Magyarországon érvényes büntetőpolitikát és világos
lesz számára az összefüggés.
Mivel a Büntető Törvénykönyv nem
tartalmazott az állampárt szabályainak áthágását, megsértését, a tiltás
határainak átlépését szankcionáló tényállásokat, így az ilyen tettek
elkövetőit nem is emiatt, hanem olyan kitalált cselekmények miatt
ítélték el, amelyek tényállásai megtalálhatóak voltak a Btk-ban, noha
ők nem követték el azokat a cselekményeket, amellyel megvádolták őket.
Ez volt a szocialista törvényesség, amelynek jogfolytonossága a
rendszerváltás utáni demokratikus jogállamban is létezik,
jogkövetkezményei pedig érvényeseK.
A DIKTATÚRÁBAN
HATALMAT GYAKORLÓK KIVÁLASZTÁSA
A
diktatúra vezető ereje, az állampárt nem adott hatalmat olyan személy
kezébe, aki nem volt a rendszer elkötelezett híve. Az ügyészi hatalom
és a bírói hatalom a diktatúrában nem volt független hatalom, hanem a
diktatúra hatalmának része, fontos összetevője volt. Az ügyészi, bírói
hatalom a párttitkárok után a legfontosabb hatalmi kategóriát, pozíciót
jelentette.
Az ügyészi és bírói hatalom elsődleges feladata a
diktatúra hatalmának fenntartása, támogatása volt, amely elsősorban a
diktatúra ideológiájának, céljainak, akaratának érvényesítését
jelentette. Az igazságszolgáltatás ennek figyelembevételével, ennek
kiegészítéseként elvégzendő feladatot jelentett, annak szem előtt
tartásával, hogy a törvényt, igazságot a párt szava, kinyilatkoztatása
jelenti.
A diktatúrában a hatalom gyakorlása kulcskérdés volt,
így igen szigorú elvárásoknak kellett megfelelni hozzá. A mindenek
feletti elsődleges szempont a rendszer iránti hűség volt. Nem lehetett
ügyész, bíró, akit nem tekintettek az állampárt, a diktatúra feltétel
nélkül elkötelezett hívének, amit sokszorosan, folyamatosan
ellenőriztek, hiszen az ügyészi állás, a bírói állás a diktatúra
fennmaradásában, működésében meghatározó szerepet játszó bizalmi állás
volt.
Az ügyészi és bírói hatalomnak a diktatúrát éltető
megfélemlítést, megtorlást kellett szolgálnia. Megbízhatatlan vagy
semleges álláspontot képviselő személynek nem adtak ekkora hatalmat a
kezébe, sőt semmilyen hatalmat nem adtak a kezébe. Mivel a diktatúra
fennmaradásának, megbízható működésének elengedhetetlen feltétele volt,
hogy a hatalmi posztokon megbízható, a rendszerhez hű emberek legyenek,
ezért kiválasztásukkor a szakmai szempontokat megelőzte a megbízhatóság
kérdése, amelyben a helyi viszonyokat ismerő párttitkárok véleménye
volt a mérvadó.
Nemhogy a hatalomba való bekerülés, de a
főiskolai, egyetemi továbbtanulás vonatkozásában is a helyi
párttitkárok szava volt a döntő. A diktatúra érdeke az volt, hogy azok
szerezzenek diplomát, akik kétséget kizáróan a rendszer hívei.
A
pártvezetők rendszerben gondolkodtak, amely e viszonylatban azt
jelentette, hogy a hatalomba kerülők, a legkisebb hatalmi posztokra
kinevezettek is embereket irányítanak, befolyásolnak majd,
sokszorosításra alkalmas berendezések, eszközök, felett diszponálnak.
Az
állampárt hatalomőrző stratégiájában az első helyen szerepelt a jó
kiválasztás, a második helyen pedig a mindent lefedő, mindent átszövő
ellenőrzés, a mindenre kiterjedő megfigyelés állt. Ezt szolgálta a
III/III-as ügynökhálózat, amelynek jelentéseiből napra pontosan
tudhatták, hol, mi történik az országban.
Diktatúrában nem
lehetett valamely intézmény vagy gazdálkodási szerv igazgatója,
főigazgatója az, akinek rendszerellenes híre volt, aki nem
nyilvánította ki és bizonyította, hogy együttműködik a rendszerrel.
Amennyiben ez gyakorlattá vált volna az olyan lett volna mintha a
diktatúra a saját sírját ássa. A kitüntetések odaítélésénél nagyon
ritkán, igen kivételes esetben, a nyugat felé tett gesztusként
fordulhatott elő, hogy világhírű eredményt elérő olyan magyar személy
hazai kitüntetést kapott, aki nem volt a rendszer híve. A munka
érdemrend arany fokozata kitüntetés az a kategória volt, amelyet csak a
rendszer híve kaphatott meg.
PÁRTÜGYÉSZEK, PÁRTBÍRÁK
A
diktatúra hatalomszerkezetét alaposan ismerők vélekedése szerint a
bírák kb. 30%-a az ügyészeknek pedig mintegy 35%-a állt közvetlen
kapcsolatban a pártbizottságokkal, ők hajtották végre a párt
igazságszolgáltatásban érvényesítendő utasításait, azt, hogy ki ellen
kell vádat emelni, kit kell letartóztatni, kit, miért mennyi időre kell
elítélni, kinek kell elkobozni a vagyonát.
A pártügyészek,
pártbírák kiválasztása tekintetében rendezőelv volt, hogy a szervezeti
és szakmai vonatkozásban lefedjék a pártszervezetek által felügyelt
minden területet, minden területnek legyen ügyész és bíró felelőse, aki
e téren szakmai tájékozottsággal bír és érvényesíti a párt utasításait.
Ilyen
szervezettség, lerendezettség nélkül nem is működhetett volna a
diktatúra, hiszen a párttitkárok közvetlenül nem ítéltek el senkit, nem
tartóztattak le senkit. A pártügyészek, pártbírák nyilvántartása
abszolút titkos volt, a rendszerváltáskor feltehetően ezeket a titkos
iratokat semmisítették meg először, hiszen ezek voltak a
legkompromittálóbb
titkos iratok.
A pártutasítás adása és
elfogadása szempontjából pedig egyfajta hierarchikus rendezőelv
érvényesült, a pártügyészek, pártbírák esetében figyelembe kellett
venni a beosztást. Például egy városi pártbizottság pártfunkcionáriusa
nem utasíthatta egy megyei bíróság pátbíráját, őt csak a megyei
pártbizottság osztályvezetője utasíthatta. A pártbizottságok és az
ügyészségek illetve bíróságok közötti folyamatos kapcsolattartást,
egyeztetést úgynevezett összekötők biztosították.
Becslések
szerint az alacsony szintű bíróságokon a bírói létszámhoz viszonyítva
20-30% lehetett a pártbírák száma. A megyei bíróságokon a pártbírák
száma elérhette a bírói létszám 50%-ot, míg a legfelsőbb bíróságon
majdnem egészében, körülbelül 90%-ban párbírák ítélkeztek. Ez
stratégiai szempontból, a hatalomérvényesítést illetően igen fontos
kérdés volt, hiszen a legfelsőbb bíróság a párt központi bizottsága
után az állampárti diktatúra legfontosabb intézménye volt.
TŰRÉS, TILTÁS, MEGTORLÁS
A
jelentős számú politikai koncepciós per közül viszonylag kevés volt
azok száma, amely rendszerellenes szervezkedés, izgatás,
röplapterjesztés miatt jött létre, jóval nagyobb az olyan jellegű
politikai koncepciós perek száma, amelyeket az állampárt vezetői által
fontosnak tartott szabályok áthágása miatt indítottak.
A
magyarországi viszonyok között meghatározó volt a középszerűség, az
igazodás elve. A sikerre törekvők, a bizonyítani akarók – főleg a
gazdaság területén – könnyen veszélybe kerültek. A területi mércéket,
határokat a helyi pártvezetők jelölték ki, ők mondták meg azt is, hogy
kik és miben lépték át a tűrés vagy a tiltás határát és ezért kit
milyen büntetés illet.
A hatalom szempontjából a másik
veszélyesnek tartott terület a kultúra volt, amely kisebb-nagyobb tömeg
számára hordozhatott üzenetet, véleményt formáló, nézetet alakító
mondanivalót, ezért e téren sem lehetett átlépni a tűrés illetve tiltás
határait. Ezzel persze sokan nem törődtek és ifjonti hevületből, a
bizonyítani akarás szándékától vezérelve áthágták az íratlan
szabályokat, határokat, akár virtusból vagy elhivatottságból.
Voltak
olyanok, akik úgy érezték, hogy nekik ki kell mondani amit gondolnak,
mások pedig csak egyszerűen bizonyítani akartak, új elképzeléseik, új
elgondolásaik voltak, melyet nem egy esetben megszállottként akartak
sikerre vinni. A mozgásteret viszont a pártvezetés szabta meg, ők
jelölték ki az irányvonalat, az át nem léphető határokat, ezek áthágása
pedig az engedetlenség, a szembeszegülés példázatát jelentette, a
hatalomtól való függetlenedés bűnös szándékát, amely nem maradhatott
megtorlás nélkül.
A
nyolcvanas évek elején egy teljesen új szakasz kezdődött a kádári
diktatúra történetében, ekkor már számos jel mutatta, hogy felgyorsul,
majd kezelhetetlenné válik a hetvenes években elindult folyamat.
1982-ben az adósságszolgálat 2,3 milliárd dollárt tett ki, 1984-re
pedig már 15 milliárdra rúgott az adósságállomány és nyolcmilliárd
dollár volt a nettó forráskivonás, ami 1989-re elérte a 22 milliárd
dollárt! Döbbenetes számok, amelyek mutatják, hogy az ország
erőforrásai kimerültek!
Radikálisan csökkentek a
reálkeresetek, folyamatossá lettek az áremelések. A nyolcvanas években
már közel 5 millióan vettek részt a másodlagos gazdaságban, a fusizás
meghatározó gazdasági ág lett. A jövedelemszerzés gyakori módja volt a
közösből való merítés, az állami javak eltulajdonítása is, amely nem
igazán számított bűnnek. Az állampárt berkeiben is nőtt a tehetetlenség
és a bizonytalanság miatti feszültség. Az önmagukat
reformkommunistáknak nevezők egy modellváltás szükségességét kezdték
hangsúlyozni, de szó nem volt az egyenlőség elvének feladásáról, a
piacgazdaság bevezetéséről, a kapitalizmus ezáltali becsempészéséről
pedig végképp nem.
A reformkommunista stratégák koncepciója
alapján kidolgozott, a kisvállalkozások létrejöttét engedélyező
jogszabály ugyan kimondatlanul, de az önérdekű szerveződés
engedélyezését, a piacgazdaság részleges bevezetését jelentette. Ettől
kezdve Magyarországon együtt létezett a szocialista gazdaság és a
kapitalista piacgazdaság formációja. A szocialista nagyvállalatok,
szövetkezetek mellett már jelen voltak a piacgazdaságot jellemző
önérdekű szerveződés eredményeként létrejött kisszövetkezetek,
szakcsoportok, gmk-k, gazdasági társaságok, amelyek a jövedelem
felosztása, a szervezeti struktúra kialakítása és a működési szabályzat
megalkotása tekintetében autonómiát élveztek.
A kisvállalkozások
létrejötte egyben konfliktusforrások telepítését is jelentette, naponta
szembesültek egymással a szocialista és kapitalista piacgazdaság
formációi, jövedelemviszonyai. A gazdaság szerkezetében végbemenő döntő
változás, a szocialista gazdaság és a kapitalista piacgazdaság
strukturális jellemzőinek együttléte folyamatos konfliktushelyzetet
eredményezett a megrendelések elnyerése, a piac megszerzése
tekintetében, továbbá jól érzékeltette az eltérő gazdasági formációk
esetében a szervezettség, a hatékonyság és az elérhető jövedelmek
közötti különbséget.
Ez már nem a szocialista gazdaság reformját
vagy színesebbé tételét, hanem a piacgazdaság kiépítésének kezdetét
jelentette, melynek ismeretében kimondható, hogy Magyarországon a
gazdasági rendszerváltás a politikai rendszerváltásnál jóval előbb
elkezdődött és ez voltaképpen a politikai rendszerváltáshoz vezető út
kikövezését jelentette.
1983 végén, amikor már egyértelműen
láthatóvá vált az egyenlőségen ütött rés, az MSZMP keményvonalasai
árulással vádolták meg a reformkommunistákat. Ami még súlyosabb: azt
állították, hogy a kisvállalkozások létrejöttét engedélyező jogszabály
egyben a legális szervezkedést engedélyező jogszabály, amely arra is
lehetőséget jelent, hogy kisvállalkozásnak álcázva a pártirányítás alól
kivont, ellenőrizetlen, a rendszerrel szembeforduló vagy eleve
rendszerellenes célzattal létrehozott szerveződések jöjjenek létre.
Az
érvelésük alátámasztására konkrét példaként az ENERGETIKA-ügyet
nevezték meg. Az ENERGETIKA-ügy két fehérvári párttitkár által
kimunkált összesküvés elmélet alapján született meg, amely szerint az
Innovációs Bázisok tervvezete valójában a szocializmus megdöntésére
készített forgatókönyv, az ENERGETIKA Kisszövetkezet pedig a
vállalkozások létrejöttét engedélyező jogszabály kihasználásával
létrehozott rendszerellenes, sőt ellenforradalmi szerveződés volt. A
keményvonalasok a megoldást a vállalkozások létrejöttét engedélyező
jogszabály eltörlésében és a már létező kisvállalkozások
államosításában látták.
A nyolcvanas évek erjedése a hatalom
sajátos reagálását váltotta ki, a védekezés helyett a támadást
választotta és az élet szinte minden terén bekeményített, érzékeltetni
akarta, hogy ura a helyzetnek. A nyolcvanas években összesen 14 filmet
tiltottak be, ebből a felét, hetet, egyetlen évben, 1982-ben. A
nyolcvanas évek elejétől gyakorivá váltak a furcsa, megmagyarázhatatlan
balesetek és ugrásszerűen nőtt az öngyilkosságok száma. A hozzátartozók
számos esetben vizsgálatot követeltek, mivel sokkal valószínűbb volt,
hogy öngyilkosságnak álcázott gyilkosság történt, mint öngyilkosság.
Magyarország
a nyolcvanas évek elején a világon az első helyre került az
öngyilkosságok számát tekintve. Voltak akik a gyakori öngyilkosságok
mögött valójában a hatalom öngyilkosságnak álcázott leszámolását
látták. A nyolcvanas évek elején a hatalom minden addiginál jobban
aktivizálta besúgóhálózatát, igyekezett minél teljesebben lefedni az
élet szinte minden területét az ügynökhálózattal.
A nyolcvanas
évek elején ugrásszerűen megnőtt a politikai okból indított koncepciós
perek száma is, azért, hogy ez ne rontsa a statisztikát, a pereket
köztörvényes vagy gazdasági pereknek álcázták. Kádárék igyekeztek jó
színben feltüntetni magukat a nyugat előtt, ezért ügyes trükkel
kiiktatták a statisztikából a politikai pereket, azokat köztörvényes
pereknek álcázták. A perek áldozatait olyan cselekmények miatt ítélték
el, amelyet soha nem követtek el, amiről nem is tudtak, soha nem
hallottak, hiszen ezt a koncepciós perek forgatókönyvét készítő csoport
találta ki, majd ez alapján emeltek vádat, amelyet hamis bizonyítékok
és a már gyakorlott hamis tanúk igazoltak. Ez minden ilyen esetben
hamis vádat, igazságszolgáltatás elleni bűncselekményt jelentett a
hatalom részéről.
Nem véletlen, hogy az esetek nagy részében
ezeket az iratokat titkosították. A titkosítás ma is érvényben van, az
elítéltek ma sem ismerhetik meg azokat a nyomozati iratokat, amely
miatt börtönre ítélték őket és legtöbb esetben a vagyonukat is
elkobozták.
Kádárék nyugat irányába tett, gesztusként
értékelhető látszatintézkedése volt az 1983. évi III. törvény
értelmében a választásokon való kettős jelölés is. Ugyanakkor persze
Kádár azt is kijelentette, hogy csak az indulhat a választásokon, aki
elfogadja a fennálló társadalmi rendet, a népfront programját, a
szocializmus építésének elsődlegességét. A főtitkár szava átírta a
törvényt, ennyit ért a törvény a diktatúraidején.
Az Alkotmánybíróság döntése alapján, ma ennek a jogállapotnak élvezzük
a jogfolytonosságát és a jogkövetkezményeit.
Részletesebb
vitatást, kitárgyalást érdemel az állampárti hatalom jogalkalmazásban,
igazságszolgáltatásban bevezetett új technikája és annak kivetülése. A
nagy hitelfelvételek miatt nem lehetett figyelmen kívül hagyni a nyugat
és a nyugaton működő, élénken figyelő emberi jogi szervezetek
számonkérését a politikai perek emelkedő száma miatt, így az
igazságszolgáltatás újabb szocialista reformjaként is értékelhető
trükkre volt szükség. A politikai perek így új ruhát öltöttek,
köztörvényes koncepciós perekként kerültek lebonyolításra.
A diktatúra idején a koncepciós perek esetében érvényesült egy pártállami rendezőelv ami a jogalkalmazó pártügyészeknek, pártbíráknak szabadságot és jogot adott a törvényen kívüli jogalkotáshoz és ezen kreált fiktív jogszabályok bírósági eljárásban, bírósági határozatban való való alkalmazásához ha így volt megvalósítható Kádár utasítása, hogy az ügyészség, a bíróság a párt büntetőpolitikájának érvényre juttatását kikényszerítse.
A politikai indíttatású koncepciós perek áldozatait nem valós tetteik, nem a rendszer bírálata, nem a nyugat, a kapitalizmus, a demokrácia dicsérete, nem izgatás, nem rendszer elleni szervezkedés miatt ítélték el, hanem a besúgók, titkos ügynökök jelentései alapján elkészített környezettanulmányt felhasználva, a vádlott környezetébe illeszthető, kitalált köztörvényes cselekmények miatt. A pártügyészek, pártbírák kreáltak fiktív jogszabályokat, melyek megsértésére hivatkozva biztosítható volt a pártvezetés utasítása szerinti súlyos büntetés kiszabása.
Ezzel két legyet ütöttek egy csapásra. A statisztikában szinte nullára csökkent a politikai perek száma, igaz mutatóban hagytak egyet, kettőt az enyhébbek közül, például röplapterjesztést. Másrészt a haszon az volt, hogy a köztörvényes okok miatt elítéltek nem lettek hősök, nem jelenthettek követendő példázatot, akikre felnéznek, akik példaként szolgálhatnak.
A magyarországi diktatúra trükkök halmazát alkalmazta, ehhez valós alapot jelentett a magyar találékonyság, ötletesség. A szocialista táborban a magyar politikai elit rafináltságának híre volt. A deklarált egyenlőség időszakában persze az üldöztetés sem volt egyenlő. Ismert ellenzékiekkel jóval óvatosabban bántak mint a kevésbé ismert szembeszegülőkkel, változást akarókkal. Ha ismert ellenzékieket zaklattak azt a Szabad Európa Rádió már pár órán belül bemondta, amit aztán több kellemetlen érdeklődő telefonhívás követett a nyugati nagykövetségekről, jogvédő szervezetektől, a pártközpontban ilyenkor nem győztek magyarázkodni.
A nyolcvanas évek erjedését számos ismert kezdeményezés, változás és sokkal több ismeretlen segítette, bővítette, amelyre reagálni kellett, amely erőt, figyelmet vont el a diktatúrától, gyengítette a diktatúrát. 1981 decemberében jelent meg a Beszélő első száma, a Beszélő tartalmát 1982-ben már a Szabad Európa Rádió kezdte ismertetni.
A nyolcvanas évek elején kezdődött és mind erősebbé váló erjedés voltaképpen két irányban terjedt. Egyrészt a művészek, humán értelmiségiek körében, másrészt a viszonylagos függetlenséget élvező kisvállalkozások berkeiben, akik egyre jobban idegesítették a hatalmat kezdeményezéseikkel egyre erősödő és tágabb keretet igénylő próbálkozásaikkal, továbbá heccelődéseikkel.
Magával az erjedéssel, ezen belül pedig a változást akarók széles körével 1984-ben kezdődött meg a leszámolás és egy viszonylag jól behatárolható időszakig, 1986-ig tartott.
Gazdasági téren a gyorsan izmosodó kisvállalkozások léte, egyre erősödő hangja, a kétféle gazdasági szisztéma együttlétéből adódó konfliktushelyzetek, az egyenlőségen ütött rés miatt a keményvonalasok felzúdulása, és még több tényező együtthatása indította el a megfélemlítés, megtorlás fokozott érvényesítését célzó koncepciós pereket, melyek közül a legjelentősebb, legismertebb a keményvonalasok és reformerek ütközőpontjaként is szolgáló ENERGETIKA-per volt, amely 1984-ben kezdődött.
A művészvilágban elkezdődött erjedés szintén 1984-ben ért arra a pontra, amikor a hatalom erélyes lépésékre kényszerült. Ezt egy konkrét esemény idézte elő, mégpedig a Fiatal Művészek Klubjában szervezett világkiállítás, amelyet aztán betiltottak, bezártak. A nyilvánosság elé tárt ok gyanánt csőtörést jelöltek meg.
1984-ben a művészvilágban is jelentős letartóztatási hullám indult el, zenészeket, művészeket csuktak be és ítéltek el olyan ügyek miatt, amihez semmi közük sem volt, a valós cselekmények rejtve maradtak. Akik esetében nem lehetett koncepciós pert indítani, mert nem volt kapcsolatuk olyan területtel amely vonatkozásában jogsértést lehetett volna kreálni azt elmegyógyintézetbe zárták pár hónapra, fél évre és az ottani kezelés után már nem volt ép ember. Ezt a témát dolgozta fel Fabricius Gábor filmje az ELTÖRÖLNI FRANKOT című alkotás, amely a leginnovatívabb film díjat nyert a Velencei Filmfesztiválon és 2021 szeptembertől vetítik magyar mozikban.
Az
1956 utáni 33 év hősei a ’84-esek voltak, akik az orwelli „1984” és a
magyarországi, valóságban megélt 1984 alapján nevezik önmagukat
’84-eseknek.
Akik annak idején a
diktatúrában kiegyeztek
az elnyomó hatalommal, akik titkos szövetségesei voltak a diktatúra
vezető erejének az állampártnak, azok tisztességesek és feddhetetlenek
maradtak és így léptek át a demokráciába, a demokratikus jogállamnak
nevezett formációba, míg akik önérzetesen, gerincesen szembeszálltak az
elnyomó hatalommal, akik szembeszegültek a diktatúrával, akiket
koncepciós perekben ezért elítéltek, azok büntetett előéletűek lettek
és a büntetett előélet hátrányait, következményeit koloncként vonszolva
léphettek át a demokráciába, a demokratikus jogállamnak nevezett
formációba.
Ami ebben kegyetlen és megalázó, hogy a ’84-esek, a
diktatúra üldözöttjei a rendszerváltás után ezt az erkölcsi, jogi,
politikai hátrányt azoktól kapták, akikkel együtt a rendszerváltás
előtt a diktatúra ellenzékének vallották magukat. Hiszen ez a
rendszerváltás utáni, a szabad választások révén hatalomba került
kormány döntése volt. E tekintetben magyarázatként számos érv, indok
hallható. Egyesek azt mondják, hogy egy a ’84-esekre is kiterjedő
intézményes történelmi és jogi igazságtétel hősökké emelte volna
azokat, akik valóban hősök és nem megalkuvók voltak, ez pedig más
színben tüntette volna fel a kiegyezőket, de főként a kollaboránsokat.
Egy
másik megközelítés szerint a ’84-esek rehabilitációjának, történelmi és
jogi igazságtételének megakadályozása szintén a titkos egyezség része
volt. Megállapodás született arról, hogy az igazságtétel csak 1956-ig
terjedhet, 1956 utáni hősökről, áldozatokról legfeljebb általánosságban
lehet szót ejteni, ugyanúgy mint a diktatúráról, ugyanis ha elismernék
az 1956 és 1989 közötti időszak áldozatainak járó történelmi és jogi
igazságtétel jogosságát, akkor ez a másik oldalon a bűnösség kimondását
jelenti, hiszen áldozatok nem lehettek bűnösök nélkül. Márpedig a
bűnösség, a felelősség felvetése, az erre való legkisebb,
legjelentéktelenebb utalás is tabu téma volt, ezt eleve kizárta az
egyezség.
A békés átmenet a lehető legrosszabb megoldást
jelentette az 1956 utáni 33 év áldozatai, hősei számára, ugyanis
legalizálta az ártatlanul elítélt emberek bűnösségét. Akiket a
diktatúra idején áldozatoknak, hősöknek, bátor embereknek tekintettek,
azok a rendszerváltás utáni demokratikus jogállamban köztörvényes
büntetett előéletű személyek lettek, annak minden hátrányával,
társadalmi előítéletével.
Egyes vélemények szerint ez a magyar
találékonyság csúcsa, az évszázad trükkje, ugyanis azzal, hogy a
diktatórikus jogállapot idején, a bírói kényszerhelyzetben, a bíróságok
alárendeltségi helyzetében politikai koncepciós perekben született
ítéleteket a jogfolytonosság kimondásával átemelték egy demokratikus
jogállam jogállapotába, valójában megtisztították a diktatúra
mocskától, hordalékától, mi több, legitimálták a diktatúra, az
állampárt értékítéletét, hatalmi akaratának bíróságon keresztüli
érvényesítését, ezáltal legitimálták a diktatúra idején kialakult
jogállapot továbbélését, jogkövetkezményeit.
Többek között ezért kellett volna, hogy forradalom, békés forradalom
által jöjjön létre a rendszerváltás!
Nem
a 33 év áldozatainak és hőseinek a hibája, mulasztása, hogy így alakult
a rendszerváltás, hogy a rendszerváltás után olyan jogállapot jött
létre, amelyben a rendszerváltás előtt politikai okok miatt koncepciós
perekben ártatlanul elítéltek továbbra is bűnösök maradtak, viselve
ennek minden jogkövetkezményét és a társadalmi megítélését.
De
ez nem is csupán a politikai okok miatt elítélteket érinti, hiszen
sokan nem is politikai okok miatt kerültek ártatlanul börtönbe, hanem
azért, mert valami újat, a rendszer értékítéletével ütközőt mertek
alkotni, vagy azért, mert nem vállalták, hogy besúgók legyenek, nemet
mertek mondani, amikor ügynöknek akarták beszervezni őket.
Egy
ismert fotóművészt például azért börtönöztek be, mert művészi
aktfotókat készített és ezen felháborodott egy bigott kommunista vezető
felesége. Ma ő is ugyanúgy büntetett előéletű, mint az, aki zsíros
kenyeret tett a Lenin-szobor kezébe. Több zenészt azért ítéltek el,
mert azt nyilatkozták, hogy nálunk nincs igazi szabadság, mások meg
azért kerültek börtönbe, mert baráti társaságban a kapitalizmust, a
piacgazdaságot dicsérték, a nyugatot magasztalták.
Szinte
hihetetlen és józan ésszel felfoghatatlan, hogy ma olyan demokráciában
élünk, ahol azért büntetett előéletűek, másodrangú állampolgárok egyes
emberek, mert már a demokrácia eljövetele előtt, a diktatúra idején azt
merték mondani, hogy a demokrácia az jó dolog.
Ez például
érzékelhető és világos különbségként említhető a békés átmenet és a
forradalom révén lezajlódó rendszerváltás eredményeként létrejövő
jogállapot között.
A rendszerváltás után az 1956 utáni 33 év
áldozataitól megtagadták az intézményes jogi és történelmi
igazságtételt, így aztán számukra nem maradt más lehetőség mint
felülvizsgálati indítvány benyújtása vagy perújrafelvétel kérése. A
diktatúra – óvatos becslések szerint is – több tízezer, a többször
hangoztatott szám szerint több százezer politikai elítéltje közül csak
viszonylag kevesen vállalták a jogi procedúrát.
A politikai
indítékot megjelölő jogorvoslati kérelmek száma jogászok becslése
szerint azért így is elérhette a több ezret – sajnos a bíróság nem
készít erről kimutatást –, közülük tíznél is kevesebb esetben született
felmentő ítélet.
Egyetlen olyan esetről sem hallani, hogy amiatt
született volna felmentő ítélet, mert a bíróság elismerte, hogy
fennállt a 35. § (1) c. pontja szerint bírói elfogultság, mert a bíró
pártutasításra hozott a büntetőjogi felelősséget megállapító ítéletet,
mivel a bíróság pártirányítás alatt állt és valójában a diktatúra
elnyomó gépezetének részét képezte.
A rendszerváltás után több
mint tíz évvel még mindig ott tartunk, hogy megkerülhetetlen annak
tisztázása, hogy akkor diktatúra volt – amely a politikai perekben is
tükröződött – vagy nem volt diktatúra? Ez pedig olyan alapkérdés, amit
előbb-utóbb el kell dönteni, és amely voltaképpen politikai kérdés, az
meg köztudott, hogy a bíróság nem politizálhat.
Az pedig megint
csak kényes kérdés, hogy a politikai perek és a politikai indítékkal
kezdeményezett koncepciós perek esetében hozott határozatokat megtámadó
jogorvoslati kérelmekről mért nem készült statisztika, holott ez pontos
képet adhatna arról, hogy hány ember tartotta sérelmesnek a diktatúra
bíróságának ítéletét? Miért titkos a politikai perek vonatkozásában
benyújtott jogorvoslati kérelmek száma illetve azok elbírálásának
eredménye?
Még érthetetlenebb és visszatetszőbb, hogy a
pártállami diktatúra idején politikai perekben elítéltek a mai napig
nem ismerhetik meg a nyomozati iratokat, nem tudhatják meg, hogy milyen
adatok felhasználásával, milyen koncepció alapján került sor az
elítélésükre. Ez azt jelenti, hogy a diktatúrában a védekezéstől
megfosztott embereket ma a demokráciában megfosztják a jogorvoslat
lehetőségétől, attól, hogy az iratokat megismerve érdemben cáfolhassák
az ellenük szóló vádakat.
A Történeti Hivatal elnökhelyettesének
nyilatkozata szerint jelenleg nincs jogukban kiadni ezeket az iratokat
az érintettek számára. De akkor milyen demokrácia ez?
Mindez azt
erősíti, hogy sokkal erősebb érdek fűződik a diktatúra sötét ügyeinek
eltussolásához mint annak nyilvánosságra hozatalához. Vitathatatlan,
rengeteg lerendezni való maradt, ezért a rendszerváltás folyamatát
tovább kell vinni és azt közmegelégedésre be kell befejezni. A
rendszerváltás rendezetlenségének következménye, hogy nem lett
feloldozás, mint ahogyan felelősségre vonás sem. Az Antall-kormány a
békés átmenet ürügyén menlevelet adott a diktatúra minden volt
hatalomgyakorlójának, azoknak is, akik bűncselekményeket követtek el.
Magyarországon
a diktatúra által elkövetett bűntettek vonatkozásában sem az 1956
előtti, sem az 1956-os, sem az 1956 utáni ügyek miatt nem történt
felelősségre vonás.
Ahol igazi rendszerváltás volt, ahol
forradalom hozta el a változást, ott volt felelősségre vonás is. Erre
egy csehországi példa: a Prágai Városi Bíróság 4 év letöltendő börtönre
ítélte Karol Hofmant, a Csehszlovák Kommunista Párt magas rangú
funkcionáriusát, mert 1968 augusztus 20.-án kikapcsoltatta a
rádióállomást, amely hiteles tudósítást akart adni
a Varsói
Szerződés csapatainak Csehszlovákiába történő bevonulásáról. Ilyen
nálunk nem fordult, nem fordulhatott elő, de már nem is kell, viszont
annál fontosabb és sürgetőbb az ártatlanul elítéltek számára nyújtandó
történelmi és jogi igazságtétel.
Ebben az időszakban a hatalom még a saját híveitől sem lehetett nyugton és biztonságban, sorra jelentkeztek az örültnél őrültebb ötletekkel. A találékonyság az ideológiát sem hagyta szűzen, egyesek a szocializmust akarták megújítani új teóriákkal, új szervezeti elképzelésekkel, mások Lenin nyomdokain haladva a kommunizmushoz vezető út lerövidítésén munkálkodtak.
Külön kategóriát jelentett a nyughatatlan ifjúkommunisták hada, akik közül jó páran a KISZ-t akarták megreformálni vagy éppen gyökeresen átalakítani és próbaképpen új, független KISZ szervezetek létrehozásán fáradoztak.
Mások
a világ ifjúságát akarták Magyarországra csődíteni, hogy majd itt ők
biztosan le tudják téríteni őket a kapitalizmus amúgy is ingatag
ösvényéről és rövid idő alatt igen nagy hatásfokkal jutnak előre a
szocializmus világméretű elterjesztésében.
1986-ra egy olyan új
lerendezettség jött létre, amely ugyan magában hordozta a káosz
elemeit, de ugyanakkor kitisztultak a szándékok, az erőviszonyok.
Ellenzéki oldalról nézve néha úgy látszott, hogy a hatalom igen közel
áll hozzá, hogy a lovak közé vesse a gyeplőt. 1986-ra a keményvonalasok
is meghátráltak, elfogadták a vegyes gazdaság létezését, az egy ország
két rendszer elvét.
Egy roppant érdekes, ám ellenőrizhetetlen információ szerint, a nálunk
tartózkodó szovjet
tanácsadók
illetve megfigyelők azt a feladatot kapták, hogy az előtte készített
jelentéseiknél jóval alaposabb elemzéseket dolgozzanak ki az itteni
változásokról, amelyek alapul szolgálhatnak a szovjet politikai vezetés
számára a döntéshozatalhoz.
Állítólag a szovjet vezetés
reformokban gondolkodó részének a figyelmét felkeltette a magyar
módszer, ahogyan a kisvállalkozások létrejöttének engedélyezésével
jelentősen bővíttették az értékteremtés körét, és egyfajta
gondolatkísérlet alapját képezte a magyar módszer ottani alkalmazásának
lehetősége, az egy ország két rendszer elve, amely aztán később Kínában
voltaképpen meg is valósult. A gondolatkísérlet megvalósítandó tervvé
történő felfejlődésének kezdeti buktatója az egyenlősdi feladásának
problémája volt, amely a magyarországi keményvonalasok háborgását is
kiváltotta.
Az egyenlőtlenség miatt felzúduló keményvonalasok
figyelmét 1986-ban viszont már az kötötte le, hogyan találhatják meg
saját érdeküket az egyenlőtlenségben, persze munka nélkül. 1986-ban az
előtte indított koncepciós perek nagy részét lezárták, sokan
szabadultak az előzetes letartóztatásból, büntetésként pedig a
letartóztatásban eltöltött időt szabták ki azon esetekben is, ahol
előtte 8-10 éves börtönnel fenyegetőztek.
1986-tól a politikai
okokból indított koncepciós perek száma jelentősen csökkent, de nem
szűnt meg, hiszen még közvetlenül a rendszerváltás előtt is ítéltek el
embereket izgatás, szervezkedés miatt, azért mert szidták a
kommunizmust, dicsőítették a demokráciát, a kapitalizmust. Ez viszont
akkor már nem a hatalom általános megnyilvánulása, hanem inkább
jellemzően a területi pártvezetők túlbuzgósága, változások iránti
érzéketlensége miatt volt.
1986 után már inkább egy újfajta
jelenség kezdett elharapózni, mégpedig a zsákmányszerzés, a
zsákmányszerző koncepciós perek indítása. A zsákmányszerző koncepciós
perek azonban már nem az ingatlanvagyon vagy értékes vagyontárgyak
megszerzésére, hanem jól működő kisvállalkozások megkaparintására
irányultak.
A pártfunkcionáriusok egy része rájött, hogy ötlet,
befektetés és munka nélkül igen magas jövedelmet biztosító
kisvállalkozásokat lehet így megszerezni, ahova rokonokat, ismerősöket
beültetve csendestársak lehetnek és akár apparátusi fizetésük
tízszeresével is kiegészíthetik jövedelmüket. A vállalkozások esetében
nem volt nehéz okot találni a koncepciós per alapjául szolgáló
törvénysértésekre.
Számos, a jogszabályi előírásokat betartó
vállalkozás esetében állapítottak meg így csalárd módon
törvénysértéseket, emeltek vádat és hoztak ítéletet. Bevált rituáléja
volt az ilyen zsákmányszerző műveleteknek. Már a koncepciós pert
megelőző vizsgálat kezdetekor letartóztatták a vezetőket, a
tulajdonosokat, majd ezt követően a pártbizottság által javasolt
hatósági biztost neveztek ki a vállalkozás teljhatalmú irányítására, és
máris a kezükben volt a vállalkozás.
Főként kisszövetkezetek
esetében alkalmazták ezt a módszert. A volt tulajdonosoktól, vezetőktől
nem csak a vállalkozást vették el, hanem ártatlanul több éves
börtönbüntetéssel sújtották őket és általában minden vagyonukat
elkobozták. Közülük többen öngyilkosok lettek, hiszen mindenüktől
megfosztották őket és semmi esélyt nem láttak az újrakezdésre.
Egy
ilyen zsákmányszerző koncepciós per áldozatának, egykori elsőrendű
vádlottjának keserédes humora szülte azt az egyébként találó
megjegyzést, hogy mennyivel humánusabb a rendszerváltás utáni
privatizáció, az, hogy az államtól szerezték meg a vagyont, mert így
senkit nem kellett ártatlanul becsukni érte.
A nyolcvanas évek
végére olyan állapot alakult ki, amelyből csak egyetlen értelmes kiút
létezett. Csak egy forradalom, egy békés forradalom teremthetett volna
tiszta helyzetet. A pártállam jogállami eszközökkel történő lebontása
elvi szinten is kudarcot szülő megoldásnak mutatkozott.
Csak
forradalom hozhatta volna el a szükséges mértékű változást, csak
forradalom révén lehetett volna véget vetni a kozmetikázhatatlan
múltnak, de kifogták a szelet a lassan mozduló tömeg vitorlájából.
Ellopták
a forradalmat. Forradalom helyett békés átmenet lett, a múlt
kozmetikázása, melyre a koronát a paktum jelentette. A paktum
véglegesítette a békés átmenetet, a múlt továbbélését. Hét ember
egyezett meg az ország sorsáról, az ország ügyeiről, ugyanúgy mint
korábban azt a politikai bizottságban tették.